måndag 2 maj 2011

Hell yea

10 000:- mer i ingångslön till lärarna. Hell yea Aftonbladet (eller egentligen Metta Fjelkner)

Varför?

Ja, varför inte? En nyutexaminerad högstadielärare i Halmstad kommun har 23 500:- i ingångslön efter 4-5½ års högskolestudier. Jämför detta med yrken med liknande utbildningslängd:
Läkarutbildning: 330 hp
Juristprogrammet 270 hp
Tandläkarprogrammet 300 hp
Civilekonom 240 hp
Civilingenjör 300 hp
Gymnasielärare 330 hp

Så. Vad tjänar då dessa?

Läkare tjänar i genomsnitt 47 977:-/ månad
Jurister har en medellön på 32 962:-/ månad
Civilekonomer tjänar 31 625:-
Civilingenjörer 34 169:-

och lärare 25 109:-

Dessa siffror kommer från lönestatestik.se och visar genomsnittslöner för samtliga yrkesverksamma i landet.

Nu återkommer jag till varför;
Det har varit mycket gnäll på skolan i media på senare tid. Resultaten dalar och den Svenska skolan blir allt sämre! Att bli lärare har ingen status. Lärare har dålig lön. Detta gör att många kompetenta människor väljer andra yrken. För att tjäna bättre. För att få högre status.

Ett talesätt är att man får det man betalar för. Det kan vara något att tänka på för landets kommuner! Nog för att de flesta lärare jag stött på är fantastiska även utan en fantastisk lön. Kunniga och kompetenta pedagoger som brinner för kunskap och utveckling.

I dagsläget tror jag att man läser till lärare av samma skäl som man läser till sjuksköterska; Ett brinnande intresse för att arbeta med människor. En obetalbar lust att hjälpa individer till ett bättre liv samt en ambition att förbättra.

Jag säger nu inte att läkare, jurister mm inte är värda sin lön. Jag menar bara att även lärare är värda det. Och syrror.

Så jag säger 10 000:- mer till lärarna.- HELL YEA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar