måndag 13 juni 2011

Har länge funderat på det här med vanligt hyfs a´la 2011. Jag är skolad i den gamla skolan. Har fått lära mig att ett brev börjar med en hälsningsfras och avslutas med en avskedsfras. Även kortare meddelanden skulle formas på detta vis. Detta gällde i såväl privata som officiella ärenden. Att skriva brev till en myndighet utan att följa satta regler var "på min tid" otänkbart. Skulle du skriva ett viktigt brev eller exempelvis en arbetsansökan utan en adekvat formalia riskerade du att bli dumförklarad och således inte tagen på allvar. Som svensklärare anser jag fortfarande att en god ton vid kontakt med andra är av högsta vikt. Men är jag verkligen ensam om detta? Är det så att bara för att den mesta kontakten med andra sker via e-post så är det okej att strunta i vanligt folkvett som att inleda med ett simpelt "hej" eler att avsluta med ett "mvh"?

Jag vet att jag låter som en mycket gammal och aningen bitter människa men vad händer med världen när man inte ens orkar visa sina medmänniskor respekt nog att hälsa?

Efterlyser härmed en skärpning. Hur svårt kan det vara egentligen???

MVH

Gamla tanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar