söndag 20 februari 2011

Slut-VFU* 2011 var så avklarad. Det har varit 5 fantastiska veckor på Vallåsskolan och allting känns så rätt! Det har krävt mycket arbete och sena kvällar med i gengäld har jag verkligen fått testa mina vingar och utvecklats massor i min lärarroll. Det kändes riktigt sorgligt att säga hejdå i fredags även om jag kommer återvända redan på fredag efter sportlovet för att lyssna på lite redovisningar. Sista dagen bjöd jag på cupcakes som prinsessorna hjälpt mig att göra :)


Mamma, här kommer receptet som utlovat:

1 ¾ dl strösocker
100 g osaltat smör
3 ¾ dl Kungsörnens Kärnvetemjöl
1 tsk bakpulver
1 vaniljstång (eller 1 tsk vaniljsocker)
¼ tsk salt
3 ägg
2 dl mjölk
valfri smaksättning t.ex citron eller kardemumma

Frosting
150 g färskost
50 g osaltat smör
2 ¾ dl florsocker

Gör så här:

Värm ugnen till 200°C (180°C för varmluftsugn) och fördela muffinsformarna på en plåt. Vispa socker och smör pösigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt tills smeten blir jämn. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur den. Blanda vaniljkornen (eller vaniljsockret) i mjölet och rör ner i smeten. Tillsätt mjölken och rör om.

Fördela smeten i muffinsformarna och grädda mitt i ugnen på 200°C (180°C för varmluftsugn) i ca. 20-25 minuter. Låt svalna helt på galler innan du dekorerar dem.

Frosting
Vispa smör och florsocker krämigt. Vispa i färskosten till en slät kräm.Smaksätt din frosting med citron, vaniljsocker, kakao, kanel eller kardemumma. Eller färga frostingen i olika färger med karamellfärg. Bara fantasin sätter gränser! Bred frostingen på cupcakesen och garnera med olika typer av skojiga strössel



Alla hjärtans dag var mysig. Vi uppvaktade varandra lite i familjen med blommor, chokladhjärtan, presenter & finmiddag med mumsig mat och tårta till efterrätt.

Fick två busungar på sleep-over i sängen. Mys!

Vet att jag är lite nördig med mina utsikts-bilder, men WOW...


I morse vaknade jag halv sju o fick SPRINGA på toa. Har haft en släng av någon tradig magsjuka men börjar känna mig lite piggare nu. Tur det för i morgon drar det igång på allvar med examensarbetet och VTM-kursen. Nä, nu ska jag se om Dennis har lust att bjuda mig på en kebabrulle & coca cola. Å film!

Ha en fin kväll!

* VFU= VerksamhetsFörlagd Utbildning (praktik)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar