onsdag 9 juni 2010

Nähä, det blev minsann inte så mycket gjort idag. Hann väl med hälften ungefär. Men jag är klar med barnens examenstårta- HELLO KITTY. Kidsen blev mäkta nöjda kan jag lova J


Det är första gången jag gör sockerpasta (det vita ovanpå). Är som marsipan ungefär men utan nötter. Jag, Alli & Thea satt och lekte med det som blev över. Vi gjorde rosa och grön också. Älskar att pyssla! Blev minipizzor, krokodiler, blommor, djur mm.


Receptet på sockerpasta kommer här:

9.5 dl florsocker

0.5 dl vit sirap

2 msk kokosfett

3 msk vatten

0.5 msk gelantinpulver

Lägg gelatinpulvret i blöt i vattnet ett par minuter i en skål. Häll bort överflödigt vatten och smält i kastrull. Tillsätt kokosfettet och låt det smälta. Blanda i sirapen.

Mät upp florsockret i en skål och häll över den flytande blandningen. Blanda tills det blir en deg. Vill man ha någon smaksättning så blandas det också i.


Efter allt pysslande (och smakande) hade vi väl egentligen ingen större aptit men eftersom man bör ge sina barn kvällsmat så fick det bli något riktigt gott; Panerad sejfilé, kokt potatis, remoladsås & gröna ärtor. Mmmmmmm...! Middagen blev ju inte sämre av att grannen kom över med nybakta cup cakes till efterrätt. Tusen tack för dem!!! De var mycket goda.




Det har regnat hela j*BEEPa* dagen. Börjar tröttna på det nu. Saknar solen! Hoppas det blir uppehåll i morgon i alla fall, under skolavslutningen. Nu ska jag gå upp och säga god natt till mina älskade små flickor. Avslutar med en bild på Lippans härliga glugg :D Trevlig kväll!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar